Friday, June 3, 2011

Perancangan Membesarkan Anak



Adakah mahal perbelanjaan membesarkan anak? Apakah anaranya perbelanjaannya?
Jwpn: - Sememangnya Mahal , tambahan lagi dgn kos harga barang yg melambung tinggi ini (X silap saya kadar inflasi Malaysia sekarang dah cecah 7.5%). Itu belum masuk kos kesihatan ( (Peratus kenaikan 15% setahun)-anak yang membesar selalu terdedah dgn masalah ini . Kos pendidikan juga sangat meningkat 6% setahun.
(Cuba bayangkan 10 tahun akan datang kos pendidikan yang perlu ibu bapa tanggung , akan datang belum tentu senang mendapat pinjaman pendidikan dari kerajaan).
Perbelanjaan membesarkan anak paling tinggi adalah dalam “pendidikan”. Apakah langkah-langkah anda?
Jwpn :-
- Saya mengambil pelan simpanan pendidikan dgn faktor compound antara 9-12% untuk jangka masa 20 tahun walaupun anak masih kecil. Bermula awal sangat bagus kerana nilai mencarum sedikit boleh mencapai sasaran kos pendidikan 20 tahun akan dtg.
- Membuat caruman kedalam unit amanah dgn nilai compound 12-15% dgn jangka masa 25 tahun untuk simpanan waktu mendatang.
- Membeli insuran dgn sum insured =( Nilai gaji tahunan * 20 tahun * nilai compound 6% ).
- Ada “Multiple stream of income” + pasif income.
Apakah tips-tips dalam mengurangkan beban dalam perbelanjaan membesarkan anak?
Jwpn.
- Berjimat cermat dlm perbelanjaan , beli “Yang Mana Perlu” bukan “beli ikut nafsu” agar wang lebihan boleh digunakan plan kewangan diatas.
- Berkerja part time untuk menambah pendapatan keluarga.
Untuk mendapatkan tips2 mengurangkan perbelanjaan dan menambah pendapatan cth tip2 berjimat petrol , tip2 mengurangkan byran cukai pendapatan , teknik2 menguruskan kad kredit dan belanjawan ,cara menambah pendapatan keluarga dan sebagainya. Saya syorkan anda melanggan majalah “Personal Money” (rm 9.00) di kedai2 buku & majalah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...